Ми маємо справу
з найскладнішим, неоціненним,
найдорожчим, що
є в житті – з людиною.
Від нас, від нашого вміння, майстерності,
мистецтва,
мудрості залежить її життя,
здоров‘я, розум,
характер, воля, громадянське й
інтелектуальне
обличчя, її місце
і роль у житті,
її щастя.
В.Сухомлинський
Сьогодні навчально - виховний процес повинен будуватися відповідно до
потреб особистості та індивідуальних можливостей дітей, зростання їх
самостійності й творчої активності. А це вимагає організації навчання відповідно
до здібностей, здатності до навчання, таланту дитини. Необхідна переорієнтація
на те, щоб створити можливості кожному стати самим собою.
Проблема, над якою я працюю
«Виховання інтересу до знань через використання інтерактивних технологій».
Ні для кого не секрет, що вже в молодших школярів пропадає інтерес до
навчання. Не так просто зацікавити дітей на уроці, коли в них є більш інтересні
заняття: перегляд мультфільмів та кінофільмів, ігри на комп’ютері чи мобільному
телефоні.
Тому, щоб якось з цим конкурувати, потрібно використовувати у своїй роботі
такі методи, при яких учень є активним учасником уроку.
На своїх уроках я стараюся застосовувати такі форми інтерактивних
технологій: «Робота в парах», «Робота в групах», «Мікрофон», «Акваріум»,
«Мозкова атака».
Опитавши учнів, я з’ясувала, що їм найбільше подобається працювати в
групах.
«РОБОТА В ПАРАХ»
1.
Використовується для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння,
закріплення, перевірка знань.
2. Під час парної
роботи всі учні в класі мають можливість говорити, висловлюватись, обмінюватись ідеями з
фактором.
3. На уроках
читання при роботі в парах учні можуть отримувати такі завдання:
- читати в парі в особах;
- пояснити один одному значення слів;
- перевірити вірш напам’ять;
- поставити запитання до змісту тексту.
4. На уроках
української мови:
- скласти діалог за темою;
- читати і пояснити один одному правило;
- перевірити написане.
5. На уроках
математики:
- до прикладу на додавання скласти два приклади на віднімання;
- до прикладу на множення скласти два приклади на ділення;
- пояснити розв’язання задачі.
6. По закінченні
роботи кожна пара представляє результати роботи.
«РОБОТА В ГРУПАХ»
1. Сприяє
активному ґрунтовному аналізу та обговоренню нового матеріалу з метою його
осмислення, закріплення та засвоєння.
2. Обов’язково
скласти правила роботи в групах. Наприклад:
- уважно прочитати завдання-інструкцію;
- працювати так, щоб не заважати іншим;
- вислуховувати думки кожного члена групи;
- вкладатися у відведений час;
- презентувати дослідження можуть усі члени групи;
- дотримуватися «Правила піднятої руки».
3. Завдання на
уроках читання:
- презентувати твір на уроці позакласного читання;
- скласти характеристику дійових осіб;
- продовжити казку.
4. На математиці.
- скласти обернену задачу;
- встановити
відповідність;
- опрацювати правило і навчити тих, хто не зрозумів.
5. Чисельність в
групі 5-6 осіб.
6. Сигнал кінця
роботи (діти докупки долонь і роблять квіточку).
«АКВАРІУМ»
В класі виділяється місце, яке буде «акваріумом». Четверо дітей сідають в
«акваріум» і ведуть бесіду на тему проблеми.
Вест клас спостерігає і потім аналізує їхню роботу.
Дуже добре використовувати для рефлексії (підсумку роботи на уроці).
«МІКРОФОН»
Вчитель дає запитання, учень відповідає і задає запитання іншому.
Використовується для перевірки домашніх завдань і підсумку уроку.
Моє педагогічне кредо – «Кожна думка
– золото».
Дуже часто при обговоренні якоїсь проблеми учні висловлюють різні
думки, інколи помилкові. Навіть, якщо
дитина помилилася, не можна казати: «Сідай, неправильно!» Краще запитати: «А
хто думає по іншому?» або «У кого інша думка?» Тоді ми учня не образимо, і він
й надалі буде активно працювати.
На мою думку, гірше, коли учень пасивно сидить на уроці і взагалі нічого не
думає.
Будучи активними на уроках, діти не тільки здобувають знання, а й
розвивають комунікативні здібності, навички самоконтролю, самооцінки, творчі
здібності.
СЦЕНАРІЙ
ВИХОВНОГО
ЗАХОДУ
«Яка радість,
який рай…»
У моєму ріднім краї
Рознеслася вість,
Що на землю поспішає
Славний неба гість.
І як тільки нічка впаде
На наш любий край,
Тоді прийде до всіх діток
Святий Миколай.
Пресвятіший Миколайко
В кожен дім зайде
Й під подушечки ласкаво
Дари покладе.
Подарунків у Святого
Є аж повний міх
Обдаровує він щедро
Діточок усіх.
Я з сестричкою малою
Ляжу скоро спать,
Лишень сонечко за хмари
Піде спочивать.
З неба сходить Миколайко
Вже багато літ.
І радіє, веселиться
Весь хрещений світ.
Пісня «Легенда про Миколая»
Для усіх дітей, дорослих
Про Миколая повість
знана:
Про те, що він народився
В родині Нонни й Феофана.
В Малій Азії родився,
У Патарі – славнім місті.
Про його життя незвичне
Розносились добрі вісті.
Вісті добрі, незвичайні,
Дуже милі, величальні…
Він іще з маленьких літ
Полюбив цей милий світ.
Любив щиро всіх людей
І жалів бідних дітей.
Їм в нужді допомагав,
Подарунки роздавав.
В святості життя прожив
І добро лише творив.
Кілька дітей йдуть хороводом і співають пісню «О
Святителю, прийди».
Поспішаймо, поспішаймо із
листами,
Бо вже їде Святий з неба
саночками!
Не забули ми листочки
написати
Та й Святого Миколая
Попрохати.
ГАЛЯ:
-
Мені ляльку!
ПАВЛУСЬ:
-
Мені книжку!
ЮРЧИК:
-
А для мене з гуми мишку!
ДАНКО:
-
А мені коня швидкого,
Ще і шабельку до цього!
ЛЕСЯ:
-
А мені цукерок трішки,
Шоколадок і горішків,
Торбу пряників медових,
Круглобоких і здорових!
ПАВЛУСЬ:
-
Чи, бува, не забагато?
ЛЕСЯ:
-
Та ж іде багате свято!
ЮРЧИК:
-
Я собачки хочу дуже,
А цукерки – це байдуже!
ДАНКО:
-
Ну, швиденько, швидко, діти,
Починає вже темніти!
ГАЛЯ:
-
Скоро вже прийде в край
Наш Святитель Миколай.
ГАЛЯ:
-
Скоро вже приїде в край
Наш Святитель Миколай.
Пісня «Яка радість, який рай»
Ангел сидить і читає. Приходить 2-й Ангел з мішками.
2-й АНГЕЛ:
Сьогодні я всю землю
облітав,
У кожній хатині побував.
Цілих три мішки від дітей
Листів назбирав.
Ох і натомився я дуже,
А чи допоможеш мені ці
листи
Миколаю занести, друже?
1-й АНГЕЛ:
Зараз книжечку відложу,
І тобі я допоможу.
(Ангели беруть мішки і
несуть. Назустріч їм йде Святий Миколай).
МИКОЛАЙ:
Любі Ангелики, куди ви
ідете та що у мішках цих несете?
2-й АНГЕЛ:
Сьогодні трудився я із
самого рання,
Збирав для Тебе від дітей
Листи-прохання.
МИКОЛАЙ:
Добре, Ангелику! В тебе
робота була хороша,
Хоч дуже важкою була в
тебе ноша.
Прошу вас, друзі, мені
допомагати,
Бо сам я не в змозі листи
прочитати.
Листів є від діток дуже
багато,
То ж поквапмося, любі, бо
скоро вже свято.
(Два Ангели і Миколай йдуть зі сцени.
Ангели складають в мішки подарунки, а
маленькі Янголята їм підносять).
І- е ЯНГОЛЯТКО :
Братики-ангели, чи ви всі
листи прочитали, які Святому Миколаю діти написали?
І –ий АНГЕЛ:
Так, маленькі Янголята, і
цим святом радітиме кожна хата.
ІІ – є ЯНГОЛЯТКО :
Подивіться, дивіться тут
всього багато, оце буде всім вже веселеє свято!
ІІІ – є ЯНГОЛЯТКО:
Чи, то сильний вітер у
вухах гуде, а чи до нас, друзі, хтось у гості йде?
До вас сьогодні мало не
спізнився,
Прокинувся пізно і навіть
не мився.
Хотів до вас скоріше, чим
швидше примчати,
Щоби дітям різок в
дарунок роздати.
Для діток нечемних я різочки
маю.
Про них я чував сам і їх
добре знаю!
Це ті, що не хочуть
щоденно молитись,
Це ті, що не хочуть ні
вчитись, ні митись.
Вони неслухняні, нечемні,
ліниві,
Недобрі, нечесні і дуже
сварливі…
(Заходить Метелиця і суворо говорить)
МЕТЕЛИЦЯ:
- Кого я тут бачу, чи тут
ти, Антипку,
Ану втікай зараз і то
дуже швидко.
І АНГЕЛ:
Бери свої різки і швидше
втікай,
Бо тут зараз прийде
Святий Миколай.
АНТИПКО:
І хоч я, Антипко, втікати
вже маю,
Але лихим дітям різки
залишаю.
(Залишаю на сцені різки. Метелиця звертається до ангелів
і янголяток).
МЕТЕЛИЦЯ:
Чи вже, мої любі, дарунки
зібрали,
Чи всі вже в святкові
мішки поскладали?
І АНГЕЛ:
Так, сніжна Метелице, усе
готово, тільки даємо тепер тобі слово.
ІІ АНГЕЛ:
Можеш негайно коней вже
скликати,
В срібнії сани чим швидше
впрягати,
Бо вже на землю нічка
спадає
І Миколайко до нас
поспішає.
МЕТЕЛИЦЯ:
О, де ви, любі, милі
Сніжинки,
Летіть на землю, скиньте
пушинки!
Щоб на землиці було все
біло,
Бо щедре свято уже
поспіло.
(Сніжинки танцюють і співають)
Ми сніжиночки біленькі,
Ми крилаті і легенькі.
Ми сьогодні рано-вранці
Закрутилися у танці.
Нас багато: не злічити.
Не спіймати, не спинити.
Все навколо, місто ціле
Буде чисте, сніжно-біле.
І СНІЖИНКА:
Ми сніжиночки малі,
Скинемо білу ковдру до
землі.
ІІ СНІЖИНКА:
Хай буде всюди біленько,
Щоб було в цю святу нічку
видненько.
ІІІ СНІЖИНКА:
Вже пізно! Звірі
прокинулись і вже чую,
Що хтось сюди прямує. Це,
мабуть, ведмідь.
І СНІЖИНКА:
У-у-у! Як страшно!
ІV СНІЖИНКА:
Які ви страхопуди! Де ж
би тут ведмідь узявся?
Вони тут не живуть, -
десь може далеко, на півночі.
ІІ СНІЖИНКА:
Але якщо це не ведмідь,
то може вовк?
Він часом сюди забігає.
ІІІ СНІЖИНКА:
І не вовк! Щось мале,
куце…
ІV СНІЖИНКА:
Зайчик! Аж два!
(З різних сторін вбігають
два зайчики, наштовхнулись один на одного, впали)
І ЗАЙЧИК:
Ой, хто це? Я тебе боюсь!
ІІ ЗАЙЧИК:
А я тебе!
І ЗАЙЧИК:
Не бійся, я тебе не з’їм.
ІІ ЗАЙЧИК:
Як добре, що ми
зустрілись. Тепер нам ніхто не страшний,
Бо як каже наша заяча
приказка,
Вдвох і боятись легше.
І ЗАЙЧИК:
Ні, не так: удвох і вовка
завоювати можна.
ІІ ЗАЙЧИК:
Ти так думаєш? Ну, то дай
лапку,
Ми тепер будемо завжди
І скрізь удвох ходити, як
брати.
І ЗАЙЧИК:
Але я не вмію ходити.
Я вмію тільки стрибати.
ІІ ЗАЙЧИК:
То будемо вдвох стрибати
по цілім світі!
Ми маленькі зайченята.
Під сосною наша хата.
Тільки в лісі гілка
хрусть,
Я уже кричу «Боюсь!»
А тепер нас буде двоє.
Хоч маленькі ми обоє.
Та як поруч братик мій,
Навіть вовк нам не
страшний.
(На галявину вискакує білочка)
ЗАЙЧИКИ:
Ой-ой-ой! Вовк за нами
біжить! Утікаймо!
БІЛОЧКА:
Ха-ха-ха! От страхопуди!
Мене злякались, а я ж менша від зайчика!
Але зате нікого не боюся,
навіть вовка.
Не раз він за мною
гнався, а я вискочу на дерево,
Дрочу вовка й кидаю в
нього шишками,
А він від злості зубами
клацає. Ха-ха-ха!
Я сміхунка-білочка,
В мене теплий кожушок.
З гілочки на гілочку –
На самий вершок.
Запасла горішків досить
Я на цілу зиму.
І як хтось мене
попросить,
Я горішком кину.
(Танцює з горішками, прив’язаними на ниточках)
ВОВК:
Ох, який я голодний! З’їм
першого, хто мені попадеться.
ЛИСИЧКА (заходить, співає
пісню) до ВОВКА:
О, це ти, куме? Куди так
рано зібрався?
Куди, куди? На Кудикову
гору. Онде так їсти хочу, що й тебе проковтнув би, якби ти не була моя кума. Що
там у тебе в кошику? Може мене погодуєш?
ЛИСИЧКА (набік):
Маю свіжу рибу, але не
для Вовка. Та, дуже смачне. Діти це називають морозивом.
ВОВК:
Не такий я дурний, щоб
їсти сніг!
Давай мені те, що в тебе
в кошику!
ЛИСИЧКА:
Там тільки сніг! Ось будь
чемним, не заводься зі мною,
то Святий Миколай тобі
щось подарує.
(Вовк віднімає в Лисички кошик. Лисичка не дає, б’є
кошиком Вовка по голові)
ВОВК:
Але я зараз хочу їсти і
чую носом рибу.
(вибігають)
СНІЖИНКА 5:
Треба Місяця і Зірок
просити, щоб стежечки Миколаю освітити. Щоб Зіроньки й Місяченько сьогодні
світили ясно-ясненько!
СНІЖИНКА 6:
О, зіроньки ясні, милі,
прекрасні! О, Місяченьку, світи ясненько!
Бо вже настала нічка
святая для дітей світу на Миколая.
І ЗІРОНЬКА:
Я сьогодні вночі буду
світити ясненько,
Щоб було всюди, як вдень,
видненько.
ІІ ЗІРОНЬКА:
І я світлом ясним засяю,
Освітлю стежки Миколаю.
ІІІ ЗІРОНЬКА:
Я також, сестриці, прийду
на підмогу,
Разом ми освітим далеку
дорогу.
МІСЯЦЬ:
Так-так, любі друзі, у
нас справ багато,
Бо йде до нас щедре,
веселеє свято.
І ЯНГОЛЯТКО:
Треба з самого раненька
всім вставати,
Щоб із хмаринок гостинці
зібрати
І всі Миколаю завчасно
віддати.
ІІ ЯНГОЛЯТКО:
Кожного року Святий
Миколай
Іде в кожну хату, іде в
кожний край.
Його всі чекають у кожній
хатині –
Несе Він даруночки кожній
дитині.
ІІІ ЯНГОЛЯТКО:
Святий Миколайко завжди
пам’ятає,
Що його щорічно земля вся
чекає.
МІСЯЦЬ:
О, знайте, зірнички і ви,
янголята,
На нього чекає
кожнісінька хата.
Кохані зірниченьки,
засяймо ясно,
Щоби нам зібрати
даруночки вчасно,
Бо скоро настане щасливий
той час,
Коли Миколайко приїде до
нас.
МЕТЕЛИЦЯ:
Ангелки любі, ви славно
трудились,
Я бачу ви дуже усі
натомились.
Гостинців зібрали багато,
нівроку,
Ви трудитесь завжди так
кожного року.
І ЯНГОЛЯТКО:
Я бачу, що всі ми роботу
зробили,
Тепер будем разом всі
Бога хвалили.
ІІ ЯНГОЛЯТКО:
Співаймо про славу
Владиці Святому,
Який йде щорічно до
кожного дому.
ІІІ ЯНГОЛЯТКО:
Вклонімося низько
Всевишньому Богу,
Щоб він дав щасливу та
світлу дорогу.
Пісня «Святий Миколай йде…»
Я чую, я чую веселі
дзвіночки і шурхіт санчат,
Напевне вже їде Святий до
малят!
Швиденько біжімо Його
зустрічати,
В піснях і у віршах Його
прославляти.
О найсвятіший, о
найславніший,
Наш Чудотворче – Святий
Миколаю,
Тебе ми чекаєм, Тебе
прославляєм,
Приїжджай скоріше у наш
рідний край,
Добрий, найщедріший, до
нас поспішай!
Чекаєм щорічно велике це
свято,
Яке нам приносить
гостинців багато.
Я маю вам, друзі, усім
розказати,
Як маємо разом Святого
стрічати.
Візьмімось за руки й
весело співаймо,
Піснями Його ми усі
прославляймо.
Співаймо всі дружно, бо
вже є той час,
Вже скоро у гості прийде
Він до нас.
(Діти стають в коло і співають «Свято-свято в дітвори»)
МИКОЛАЙ:
Я проїхав, діти, далеку
дорогу до вас.
І я радий, що зустрілись
в цей чудовий час.
О, який чудовий час,
Миколай прийшов до нас!
Ми на тебе, Миколайку,
Цілий рік чекали,
У молитвах, піснях,
віршах
Тебе прославляли.
Ми були слухняні, чемні,
добре вчились,
Ввечері та зранку Господу
молились.
МИКОЛАЙ:
Хто був чемний і
слухняний,
Той даруночки дістане.
Янголята всі вставайте,
Подаруночки виймайте,
Мені, любі, помагайте!
(Миколай з ангелами і янголятами роздає подарунки дітям)
МИКОЛАЙ:
Гарно вчіться, все
трудіться,
Зранку, ввечері моліться!
Любов в серці щиру майте,
Старих, малих поважайте.
Хай поміж вас буде любов,
А через рік прийду я
знов.
Дякуємо Тобі щиро, Святий
Миколаю,
Що приніс сьогодні втіху
для рідного краю!
Владико, Отче життя
земного,
Хорони діток від всього
злого!
Чудами славний, щедрий
ділами,
Візьми опіку над
діточками!
Всемилостивий, Тебе
благаєм:
Опікуйся нашим краєм!
Пісня «О хто, хто Миколая любить»
КОНСПЕКТ УРОКУ
З МАТЕМАТИКИ
У 3 КЛАСІ
Тема:
|
Ділення виду 80 : 8, 700 : 7. Перевірка розв’язання задачі складанням
оберненої задачі.
|
Мета:
|
Ознайомити учнів із прийомами ділення виду 80 :
8, 700 : 7; розвивати вміння складати
обернені задачі; вчити учнів перевіряти правильність розв’язання задач;
виховувати працелюбність, почуття взаємодопомоги.
|
Обладнання:
|
Малюнок весни, конверт із завданнями, пелюстки
квітки із правильними відповідями
|
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Дзвоник всім нам дав наказ:
- До роботи, швидше в клас!
Біля парти станем чемно –
Хай плине час недаремно.
Будемо уважні й старанні всі,
Сядемо рівненько на місця свої.
ІІ. Контроль, корекція і закріплення знань.
-
Діти, до нас в гості прийшла дівчина, але її так зачарувала Зима, що вона не
може згадати свого імені і дуже просить вас допомогти. А для цього вам треба
розв’язати ланцюжки.
1.
|
28
: 4
+
3
∙
1
+
71
: 9
9
|
90
+ 30
-
20
∙
1
-
64
:
6
6
|
6
∙ 8
+
52
∙
3
-
300
∙
5
0
|
24
: 4
+
10
+
0
:
2
∙
1
8
|
8
+ 27
-
5
:
6
∙
1
+
25
30
|
-
А тепер
запишіть відповіді в порядку зростання і відкрийте букви.
0
|
6
|
8
|
9
|
30
|
В
|
Е
|
С
|
Н
|
А
|
-
Так, це Весна. Вона прийшла до нас не з порожніми руками, а принесла завдання на урок.
2.
Усні обчислення.
Змагання
по рядах. На кожний ряд дається листок з прикладами. Учні розв’язують по одному
прикладу. Перемагає той ряд, який швидше і правильніше розв’яже.
І ряд
|
ІІ ряд
|
ІІІ ряд
|
320 - 90
|
630 + 80
|
280 + 30
|
140 + 500
|
440 + 360
|
700 – 120
|
330 + 570
|
500 – 80
|
550 + 150
|
1000 – 240
|
930 – 50
|
620 – 70
|
350 + 350
|
270 + 380
|
160 + 170
|
340 + 80
|
800 – 140
|
900 – 380
|
530 – 60
|
530 + 70
|
540 + 360
|
300 -120
|
400 + 160
|
500 + 380
|
(Щоб швидше перевірити на дошці вивішуються
правильні відповіді. Кожний неправильно обчислений приклад перерахувати).
ІІІ.
Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні на уроці ми будемо вивчати ділення виду 80 : 8, 700 : 7, а також
перевіряти розв’язання задачі складанням оберненої.
- Подивіться, яке завдання пропонує нам Весна. (Виймаю
з конверта
- Так, Весна вас просить попрацювати в групах. Вам
треба провести дослідження про те, як виконувати ділення виду 80 : 8, 700 : 7.
Для цього ви працюєте за № 797.
(Діти
працюють в групах, самостійно аналізуючи і розв’язуючи приклади. Коли група
закінчила роботу, сигналізує сигнальним трикутником. Потім по 1 учневі з групи
розв’язують на дошці приклади, пояснюючи, як вони це зробили).
80 : 8
|
400 : 4
|
50 : 5
|
700 : 7
|
30 : 3
|
900 : 9
|
ІV. Фізкультхвилинка.
V. Розвиток
математичних знань.
1. № 798.
Записуємо коротко і розв’язуємо задачу.
1) 24 : 4 = 6 (кг)
2) 54 : 6 = 9 (кг)
Кожна група складає обернену задачу,
записує коротко на дошці і усно розв’язує.
Порівнюємо відповідь оберненої задачі з числами даної. Висновок: дана
задача розв’язана правильно.
2. № 799. Колективне розв’язування задачі. Прочитати задачу. У процесі
повторення задачі за запитаннями записати її коротко.
- Скільки шовку було у майстерні? (9о м)?
- Що зробили з тканиною? (Витратили
на кілька суконь по 3 м ).
- Що ще відомо? (Залишилося 60 м ).
- Про що треба дізнатися? (Скільки суконь пошили?)
Було – 90 м
Витратили – на ? с. по 3 м
Залишилося – 60 м .
Розгляньте розв’язування задачі у підручнику
- Про що дізналися І дією, ІІ ?
- Давайте складемо і запишемо коротко обернену задачу.
Розв’язування оберненої задачі записуємо в зошиті.
3. Фронтальна робота № 800.
а) Прочитайте твердження. Які
числа тут порівнюються (680 і а )? Яке число менше? (680). Запишемо його. Яке
число треба до нього додати, щоб воно стало рівним а? (140). Запишемо цю
рівність.
680 + 140 = а
820 = а
б) Які числа порівнюються? (b і 6). Яке число менше?
(6). Запишемо його. На яке число його
треба помножити, щоб воно стало рівним b. (3).
Запишемо цю рівність.
6 ∙ 3 = b
18 = b
VI.
Підсумок уроку.
Кожному на парту кладеться пелюстка з прикладом. Діти розв’язують і
прикріплюють до пелюстки з відповіддю.
4 : 1
|
700 : 7
|
3 ∙ 0
|
3 ∙ 100
|
60 : 6
|
4 ∙ 10
|
10 ∙ 7
|
90 : 10
|
50 : 10
|
18 : 6
|
30 ∙ 1
|
400 : 4
|
50 : 1
|
5 ∙ 10
|
400 : 100
|
80 : 10
|
90 ∙ 0
|
9 ∙ 1
|
VIІ.
Домашнє завдання.
№ 802, 803
КОНСПЕКТ УРОКУ
З КУРСУ
«Я І
УКРАЇНА»
(природознавство)
4 клас
Тема:
|
Материки Землі
|
Мета:
|
закріпити знання про глобус, сформувати
уявлення про карту півкуль; продовжувати вчити читати карту півкуль і
працювати з нею; ознайомити з материками та їх розміщенням на глобусі й карті
півкуль, а також походженням назв материків; виховувати допитливість.
|
Обладнання:
|
глобус, карта півкуль, малюнок космічного
корабля, картки з назвами материків
|
Хід уроку
І. Перевірка знань, здобутих на попередніх уроках.
1. Фронтальна перевірка.
- Що називається глобусом? Як
зображують на глобусі поверхню землі?
- Що таке географічна карта?
- Який напрям вказують меридіани?
Який паралелі?
- Як називається найдовша
паралель? Покажіть на глобусі.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Погляньте на глобус. Карта
глобуса – це єдине правильне зображення Землі. Проте для практичного
користування глобус незручний. На ньому ми можемо бачити тільки ту частину
поверхні земної кулі, на яку дивимось.
Це й змусило перенести карту
Землі із круглої поверхні на площину.
Карту глобуса ніби розрізали на дві частини й розгорнули на площину – папір. Це
зображення частин глобуса називають
картою півкуль.
Тому сьогодні ми ознайомимось з
картою півкуль, дізнаєтесь, що зображено на ній. (Вчитель показує карту півкуль).
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.
1.
Розповідь вчителя.
Географічна карта півкуль – це
своєрідний портрет нашої планети.
Права половина карти – східна
півкуля, а ліва – західна.
Якщо ми подивимось на карту, то
побачимо, що на Землі більше води, ніж суші. Великі простори суші, оточені зі
всіх сторін водою називаються материками.
На нашій планеті є 6 материків:
Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктида.
Найбільший материк – Євразія. Він
складається з двох частин світу: Європи і Азії.
Умовна межа між Європою і Азією
проходить Уральськими горами, Каспійському морю і вздовж підніжжя північних
схилів Кавказьких гір (показ умовної
межі).
Наша держава Україна розташована
саме на материку Євразія, у центрі Європи. Літо в Європі прохолодне і вологе, а
зима м’яка.
Більша частина Європи – рівнина,
на якій у довжину росли неосяжні листяні ліси.
Від минулого природного багатства
залишилось тепер небагато. Більшість лісів зникло, коли людина почала обробляти
землю, і ліси стали їй заважати.
Найвищі гори Євразії – Гімалаї.
У Євразії є не тільки ліси, а й
величезні пустелі. Найбільша – Аравійська пустеля лежить на Аравійському
півострові. Лише зрідка тут випадають дощі, утворюючи тимчасові потоки, що
згодом зникають у пісках. З рослин виживають лише ті, що мають довге коріння,
дрібні колючки. Найпоширеніші серед них – акації.
2.
Далі підготовлені учні-дослідники розповідають про інші
материки.
1-й учень. Є на землі материк, на якому завжди панує холод –
Антарктида. Це царство вічної мерзлоти. І тому тут зовсім не ростуть рослини.
Тваринний світ дуже бідний і представлений в основному пінгвінами.
2-й учень. Африка – це найтепліший материк. З півночі на південь
він простягається на 8 тис. км. Значна частина території цього материка зайнята
пустелями. Тут знаходиться найбільша пустеля в світі – Сахара. В Африці ростуть
найтовстіші дерева в світі – баобаби, живуть слони, бегемоти, крокодили, мавпи,
верблюди, і найбільший птах – страус.
3-й учень. Два материки – Північна і Південна Америка утворюють
одну частину світу – Америку.
В Америці зустрічаються рослини і
тварини, які ростуть і живуть в Європі, Азії, Африці, Австралії. Але тут живуть
і тварини, яких більше ніде немає. Це величезні бики – бізони і подібні до
наших песців – скунси. Південна Америка є батьківщиною птахів. За багатством
птахів вона не має собі рівних. Північна Америка є батьківщиною кактусів.
4-й учень. Одним із найдивовижніших материків є Австралія. На ньому
розташована лише одна країна – Австралія. Тваринний світ Австралії
характеризується тим, що тут дуже багато сумчастих звірів. Це такі звірі, які
мають на животі «сумки». У них вони виношують дітей. Це сумчастий ведмідь –
коала, сумчасті білки, миші, кенгуру. В Австралії є дивовижні тварини: єхидна і
качконіс. Цікаво, що у качконосів малята вилуплюються з яєць, проте батьки
вигодовують їх молоком. Австралія – країна папуг.
Рослинний світ цього материка –
це евкаліпти, акації, пальми.
Вчитель. Ми здійснили з вами невеличку екскурсію материками
Землі. Дякуємо нашим дослідникам за цікаві розповіді.
А зараз ми з вами продовжимо цю
подорож і дізнаємось, чому саме так назвали материки: Євразія, Африка, Північна
Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктида.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Етимологічна подорож.
1-й космонавт. Увага! Увага! Ми вирушаємо в політ на космічному
кораблі «Планета».
2-й космонавт. Земле, слухаємо ваше перше завдання.
Голос Землі
Від імені всіх
континентів Землі
Вітаємо друзів, присутніх
у класі.
І хочемо ми, щоби учні
усі
Про те, звідки назви такі
в нас, дізнались.
1-й космонавт. Ми пролітаємо над Африкою (Один учень показує на карті півкуль Африку)
2-й космонавт. Ви чуєте нас, Африко? Просимо вашого
представника.
(Виходить дівчина з написом «Африка»):
Перші мої поселенці
Ще у печерах жили.
Афри печери ті звались
«Африка» - назву дали.
1-й космонавт. Бачу два материки, а назва у них однакова. Земле!
Земле! Просимо тих, що в класі, допомогти нам, підказати, де ми.
(Учень показує Північну і Південну Америку на карті
півкуль)
2-й космонавт. Америко Північна! Америко Південна! Пошліть до
нас своїх представників.
(входить хлопчик з написом «Південна Америка» і дівчина з
написом «Північна Америка»)
Світ новий Колумб
відкрив.
Перший він сюди приплив,
А торговця Америго
Увічнили в картах,
книгах.
З тих часів і по цей час
Звуть Америками нас.
1-й космонавт. Землі не бачу, тільки сніг. Суцільний сніг. Ні
вогника, ні міста. Де це ми?
Голос Землі. Діти, хто здогадався, над яким материком летять
космонавти?
(учень показує Антарктиду на карті півкуль)
2-й космонавт. Антарктидо! Просимо вашого представника!
Голос Антарктиди. Постійних мешканців я не маю,
хоч тепер мене відвідують і живуть тривалий час люди. Це ті, хто досліджує, як
я впливаю на клімат інших материків. А свого представника я пошлю лише тоді,
коли відгадаєте хто він.
ЗАГАДКА
Живу я в Антарктиді, там,
де сніги й крижини.
Хода моя поважна, неначе
у людини.
Я в чорному костюмі, в
сорочці білій, ніжній,
Та не боюсь морозів,
вітрів чи віхол сніжних.
(Пінгвін)
1-й космонавт. Бачу Австралію.
(показ материка на карті півкуль)
Представник Австралії (входить дівчина з написом «Австралія»)
У перекладі з латині
Я «південна» означаю.
Назву цю ношу й понині,
Бо на півдні проживаю.
2-й космонавт. А ось пролітаємо над материком, який називається
Євразією, тому що тут тісно, як дві сестри, зрослися дві частини світу. Хто
здогадався, які саме? (Європа і Азія).
1-й космонавт. Запрошуємо їхніх представників.
Представник Азії (Дівчинка з написом «Азія»). (Учень показує Азію на карті).
Слово «Азія» - схід означає.
Так віддавна мене
називають.
Хто зрівнятися може зі
мною
Рік розливами, гір
висотою?
Представник Європи (Хлопець з написом «Європа»)
Заходом сонця, мороком,
тьмою –
Давні народи мене
уявляли.
Щоб протиставити нас із
сестрою,
Назву «Європа» мені
дарували.
Представник Азії. Отже, я – Азія: сонце зійшло!
Представник Європи. Я ж означаю: сонце зайшло!
2-й космонавт. Яка красива наша планета Земля з космосу. А що
означає саме слово «Земля»?
Голос Землі. Слухайте, назва у мене така Земля означає
«низька».
V. Підсумок уроку.
1. Назвати материки нашої
планети.
2. Назвати частину світу, до якої
входять два материки.
3. На якому материку знаходиться
Україна?
4. Що означає «Австралія»?
5. Від чого походять назви інших
материків?
VІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати статтю в
підручнику.
2. Надписати у контурній
карті назви материків.
КОНСПЕКТ УРОКУ
З ЧИТАННЯ
4 клас
Тема:
|
Добро роби, добре й тобі буде
М. Слабошпицький «Хлопчик Валь»
|
Мета:
|
Удосконалювати навички правильного і виразного
читання прозових творів, насичених діалогами; вчити давати характеристику
дійових осіб; формувати оцінні судження; виховувати любов до тварин
|
Хід уроку
Вчитель:
Ти добро лиш твори повсюди.
Хай тепло твої повнить груди.
Волю дай, погодуй пташину,
Поласкай і доглянь тварину,
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити.
І. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
1. Роз’єднайте слова і прочитайте, що ми сьогодні
читатимемо на уроці.
Казка Михайла Слабошпицького
«Хлопчик Валь»
-
З яким твором цього письменника нещодавно познайомились?
(з оповіданням «Чудасія на балконі»
-
Про що воно?
(Про те, як люди люблять тварин)
-
А сьогодні на уроці ми познайомимось із літературною
казкою цього автора «Хлопчик Валь».
ІІ. Опрацювання казки М.Слабошпицького «Хлопчик Валь».
-
Як ви думаєте, про кого ця казка?
-
Відгадайте загадку і ви дізнаєтесь про кого ще йдеться в
цій казці.
ЗАГАДКА
Собою не птиця, співати –
не співа,
А хто до хазяїна йде,
знати дає.
(Собака)
2. Словникова робота.
а) вправи на розширення поля
читання.
БУ
|
ЛО
|
СВІ
|
ТІ
|
ШУ
|
КАЮ
|
ВІД
|
ТОДІ
|
РАЙ
|
ДУГА
|
СХО
|
ЖИМИ
|
ТЕР
|
ПЕЦЬ
|
САМО
|
ТНІЙ
|
КРИВД
|
НИК
|
ШАНУЙ
|
ТЕСЯ
|
б) читання слів, поданих
аналітико-синтетичним способом.
НАЙ
|
ЗАПОВІТНІШЕ
|
|
СТА
|
РІШИЙ
|
|
ДОБ
|
||
КРАЩИЙ
|
3. Читання казки учнями мовчки.
Читаючи, учні відмічають
незрозумілі слова, значення яких з’ясовують в парах.
4. Перевірка розуміння тексту.
- Яке найзаповітніше бажання було у хлопчика?
- Кого зустрів Валь у лісі?
- Чому Собака жив самотньо в лісі?
- Яким був Собака?
- Як склалися стосунки між Валем і Собакою?
5. Читання казки вголос.
6. Робота в парах.
Читання в особах діалогів Валя з
Гномом.
(Кілька пар демонструють, як вони навчилися читати).
7. Фізкультхвилинка.
8. Робота в групах. Характеристика дійових
осіб.
(За кольором сердечок, які лежать у учнів на партах, формується три групи).
Завдання для І групи: скласти характеристику хлопчика;
Завдання для ІІ групи: скласти характеристику Гнома;
Завдання для ІІІ групи: скласти характеристику Собаки;
На дошці картки з назвами дійових осіб.
ХЛОПЧИК ВАЛЬ
|
ГНОМ-ЧАРІВНИК
|
СОБАКА
|
Кожна група добирає слова і вирази, що характеризують, записує дібрані
слова у відповідні колонки на дошці.
9. Гра «Мікрофон».
-
Хто з дійових осіб вам сподобався
найбільше?
Відповіді дітей.
-
Чи є у казці негативна дійова особа?
10.
Визначення
головної думки казки.
11. А тепер ще раз пригадайте
оповідання «Чудасія на балконі» і скажіть, що об’єднує ці твори?
ІІІ. Підсумок твору.
-
Які епізоди казки вам особливо
сподобалися?
-
Коли ви хвилювалися, а коли – раділи?
ІV. Домашнє
завдання.
Підготувати переказ казки.
Немає коментарів:
Дописати коментар